Är ett vägbygge ett sätt att göra kommunen attraktiv?

Vänsterpartiet ser det inte så. För oss är en attraktiv kommun en kommun som har en väl fungerande välfärd. Där de som arbetar i välfärden har en attraktiv lön och attraktiva arbetsvillkor. Där skolorna är attraktiva för att de erbjuder en bra miljö och en bra arbetsmiljö för såväl elever som pedagoger. Där äldrevården är attraktiv för att de boende har tillgång till hjälp av personal som trivs på sitt arbete, personal som belönas rättvist för sina insatser.

Istället väljer 6 borgerliga partier att spendera minst 340 miljoner på att bygga en väg. Ett företagande som inte ligger på kommunens ansvar att lösa. Minst 340 miljoner som kommunen kunde satsat på sina ansvarsområden – vård, skola och omsorg. Och då skulle det också finnas en hel del över till Kultur, Fritid och vår miljö.

På det sättet skulle kommunen bli väldigt mycket attraktivare än om vi bygger en väg som gör att man snabbare kan passera vår kommun. Och det är skrämmande uppenbart att inget av de borgerliga partierna har en aning om hur man ska finansiera grus och asfalt för minst 16 miljoner om året.

På kommunfullmäktige torsdag 25 mars märktes det minsann att nervositeten för valåret 2022 redan dragit igång – M:s Thomas Johansson och SD:s Inga Maj Krüger har redan dragit kommunistkortet – det som man från den sidan brukar dra inför varje val. I det hänseendet har de redan börjat sitt samarbete. Hur länge dröjer det nu innan vi blir tillsagda hur vi ska klä oss?

Freddy Jensen, medlem i Vänsterpartiet.