Välfärd eller Vägfärd

I en artikel i förra veckans Markblad (V10 2021 reds anm.) ondgör sig Jessica Rodèn (S) över att Vänsterpartiet ställer en utbyggd välfärd mot en utbyggd väg. För oss är det en självklarhet och inte alls konstigt.

Den avsiktsförklaring som hon ser fram emot att skriva under innebär att Kommmunen under 25 år måste ta minst 15 miljoner/år av den kommunalskatt som är menad att driva alla andra verksamheter i en kommun.Detta kommer naturligtvis att märkas i form av nedskärningar och andra försämringar,  och kanske en kraftig skattehöjning, följder som vi inte tror att Markborna kommer att acceptera.

I artikeln säger Rodèn vidare att vägbygget skulle bidraga till att kommunen kan ”stärka sina grunduppdrag”. Vad som menas med detta är svårt att förstå.Våra grunduppdrag är ju att tillhandahålla en väl fungerande välfärd. Vi behöver bygga fler skolor och förskolor och hålla efter de lokaler vi redan har. Vi behöver satsa på vår personal både när det gäller löner och arbetsvillkor.Behovet av satsningar på våra barn och unga, på kultur och fritidsaktiviteter är stort etc.Hur ni har tänkt er att klara detta framöver är en gåta som nog våra kommuninnevånare kommer att fundera över när det drar ihop sig till val om bara drygt ett år.

Om en statlig väg ska byggas så är det självfallet staten som ska stå för notan och dessutom se till att den inte dras genom den känsliga naturen i Skrålabäcksravinen.

För Vänsterpartiets fullmäktigegrupp

Karin Jageby, gruppledare (V)