Insändare

Marks kommun har inte råd att finansiera ett statligt vägbygge

Under senare tid har både kommunstyrelse och fullmäktige debatterat underhåll av våra fastigheter. Underhåll har inte prioriterats av de politiska majoriteter som funnits under senare år. Investeringsbehovet för frågor som Barn- och utbildningsnämnden har ansvar för uppgår till minst 100 MSEK om året de närmaste 10 åren. Dagens skatteintäkter räcker inte för att kompensera nämnden för de ökade drifts- och kapitaltjänstkostnader utan att överskottsmålet äventyras.

Detsamma gäller för Kultur- och fritidsnämnden. De nödvändiga investeringarna där är i bl a Kaskaden, nya idrottshallar och konstgräsplaner.  Utan kompensation för de ökade drifts- och kapitaltjänstkostnaderna kommer hela verksamheten påverkas på ett sätt som ingen vill se.

Socialnämnden har två fältassistenter och själv gör nämnden bedömningen att det behövs sex stycken.  Listan kan göras lång av vad vi behöver prioritera för att uppfylla lagkrav, täcka välfärdsbehov och utveckla vår egen kommunala infrastruktur.

Vår ekonomi har beskrivits som god, solid mm i många år. Det är tyvärr en sanning med modifikation. Det krävs ekonomiska resurser för att lösa de arbetsmiljöproblem som är kopplade till byggnader som inte möter dagens standardkrav.  Som vi inom Vänsterpartiet tidigare har påpekat kommer en medfinansiering av förbifart Skene att innebära en mycket stor påfrestning på kommunens ekonomi. Vi menar att de skattemedel kommunen får in behövs till att bygga och renovera skolor och förskolor, till att satsa på vår personal inom välfärdsyrkena både vad gäller löner och övriga arbetsvillkor. Behovet av förebyggande satsningar på våra barn och ungdomar, på kultur och fritidsaktiviteter är stort. Det vill säga kommunal verksamhet.

Med detta sagt anser vi att det är uteslutet att använda kommuninvånarnas skatt till att finansiera ett statligt vägbygge. Även i en situation av ökad inflyttning har vi heller inte råd.

För Vänsterpartiet i Mark

Arthur Thiry, KS-ledamot